Veel vragen zijn ons al eens gesteld. De antwoorden hebben wij voor jou op een rijtje gezet.
Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op.
Veel gestelde vragen
Veel gestelde vragen voor woningzoekenden
Hoe schrijf ik me in bij Domeq?
Je kunt je inschrijven bij Domeq door gebruik te maken van het inschrijfformulier op onze website. Door het inschrijfformulier volledig in te vullen en de bijbehorende documenten toe te voegen maak je een zoekprofiel aan. In je zoekprofiel staan je persoonlijke gegevens en de zoekwensen. Het aanmaken van een zoekprofiel bedraagt eenmalig 15 euro. Je logt in met je eigen gebruikersnaam en je wachtwoord die je van Domeq hebt ontvangen.
Waarom wordt er gebruik gemaakt van een selectieproces?
Omdat er meer vraag is naar huurwoningen dan wij aan aanbod hebben, maken wij gebruik van een selectieprocedure. Deze procedure duurt maximaal vier weken. In vier stappen leggen wij uit hoe de selectieprocedure werkt.
Om in aanmerking te komen voor een huurwoning adviseren wij potentiele huurders om een inschrijving te plaatsen. Met een inschrijving maken wij een zoekprofiel voor je aan met je persoonlijke gegevens en je zoekwensen. Met een zoekprofiel kunnen potentiele huurders reageren op ons nieuw aanbod.
Heb je gereageerd op een woning en je zoekprofiel is compleet dan nemen wij je mee in de selectieprocedure en controleren je kredietwaardigheid. Er wordt onder andere gekeken naar het inkomen, duur van je arbeidsovereenkomst, gezinssamenstelling, leeftijd, huisdieren.
Heb je geen hoog inkomen of heb je een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd omdat je bijvoorbeeld een starter bent? Dan zijn er wel mogelijkheden om een woning te huren bij Domeq. Wij vragen je dan om een borgsteller.
Domeq neemt contact met jou op wanneer je in aanmerking komt voor een bezichtiging. Er worden meerderen potentiele kandidaten uitgenodigd voor bezichtigen. Dit heeft te maken met de grote belangstelling. Tijdens de bezichtiging kun je vragen aan ons stellen. Wanneer je de woning hebt bekeken vragen wij of je interesse hebt in de woning. Binnen enkele dagen verneem je van ons of je de woning toegewezen krijgt.
Waarom moet ik me inschrijven?
Met een inschrijving zijn je zoekwensen en je persoonlijke stukken in kaart gebracht en kun je sneller op het aanbod reageren. Domeq kan jou hiermee sneller ondersteunen in het vinden van de perfecte woning.
Welke persoonlijke gegevens vraagt Domeq?
-Arbeidsovereenkomst of werkgeversverklaring
-Recente loonstrook
-Verhuurdersverklaring (eventueel)
-BKR
Moet ik mijn persoonlijke gegevens inzichtelijk maken voor Domeq?
Ja, Domeq gebruikt de gegevens om te inventariseren of je de maandelijkse huur voor lange periode kan voldoen. Domeq zal een check uitvoeren en beoordelen of het voldoende is om in aanmerking te komen. Wij vinden het belangrijk dat er een vast en regelmatig inkomen is met een goed betaalverleden.
Kan ik een woning huren als is zelfstandig ben.
Het is mogelijk om een woning te huren als je zelfstandig bent. Wij kunnen hiervoor meer documenten van je vragen om inzicht te krijgen in de financiën. Je moet hierbij denken aan jaarstukken.
Kan ik een woning huren als ik student ben.
Het is mogelijk om een woning te huren als je student bent. Omdat je inkomen vaak niet toereikend is of omdat je arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd hebt, vragen wij een borgsteller.
Wat is een borgsteller?
Een borgsteller zijn vaak je ouders of een familielid die voor een deel van de huurperiode garant voor jou staat. Domeq neemt contact op met de borgsteller wanneer je de huur niet meer kunt betalen of als er schade is aan de woning. Voor het opstellen van een borgstellingsovereenkomst berekenen wij administratiekosten.
Wat moet een borgsteller aanleveren?
Een borgsteller moet net als de potentiele kandidaat inzicht geven in de financiën. Hierbij kun je denken aan inkomensgegevens, werkgeversverklaring, arbeidsovereenkomst, BKR, IB 60.
Wat kan ik doen wanneer ik een leuke woning heb gezien?
Stuur ons een reactie waarin je aangeeft dat je de perfecte woning hebt gevonden.
Waarom vragen jullie een BKR?
Een BKR laat het betaalgedrag uit het verleden zien. Hiermee checken wij de kredietwaardigheid van de potentiele kandidaat. Door in te loggen op het BKR en een screenshot te maken van je kredieten kun je ons inzicht geven in je kredietwaardigheid.
Kan ik huren met een negatieve BKR codering?
Nee, dat kan niet. Wij kijken naar de kredietwaardigheid, waaronder het betaalgedrag uit verleden.
Ik heb besloten de woning te huren nav de bezichtiging, wat gebeurt er nu?
Domeq zal de screening verder oppakken en je binnen een paar dagen nader berichten of je de gelukkige huurder bent geworden. Het kan voorkomen dat we nog een paar documenten van je vragen na de bezichtiging.
Kan ik reageren op verhuurde woningen?
Het is niet mogelijk om te reageren op verhuurde woning of woning die onder voorbehoud verhuurd zijn.
Kan ik urgentie krijgen?
Wij werken niet met urgentie. Kandidaten worden toegewezen op basis van een screening.
Hoe schrijf ik me uit?
Je kunt ons per e-mail laten weten dat je je graag wil uitschrijven in het zoekersbestand.
Ik heb bewindvoering/ budgetbeheer. Kan ik een woning huren?
Wanneer u een budgetbeheer heeft of onder bewind staat, is het niet mogelijk om een woning te huren bij Domeq.
Veelgestelde vragen onderhoud
Wat moet ik doen wanneer mijn riool verstopt is? En wie onderhoudt het riool?
Het schoonhouden van het binnenriool is voor rekening van de huurder. Heb je vragen over een verstopping, neem gerust contact op met ons kantoor. Wij zijn geopend tussen 9:00 en 17:00 uur.
Kan ik een verstopping voorkomen?
Bijgaand een aantal tips om een verstopping tegen te gaan.
Toilet: Het is belangrijk om zo weinig mogelijk gebruik te maken van de bespaarknop. Spoel geen vochtige doekjes, maandverband of (frituur)vet door je toilet. Ga je een paar dagen weg? Spoel je toilet een paar keer goed door, zodat de vervuiling in het hoofdriool terecht komt.
Wasmachine/ vaatwasser: Draai twee keer per jaar een lege machine op hoge temperatuur. Hiermee spoel je de afvoer. Maak de filters geregeld schoon.
Keuken: spoel zo weinig mogelijk etensresten door de afvoer en plaats een roostertje om etensresten op te vangen. Spoel geen vet door de afvoer.
Douche: zorg ervoor dat je de douche en wastafels regelmatig schoonmaakt. De meest voorkomende verstopping komt door achtergebleven haren. Schoonmaken van roosters en het putje kan een verstopping voorkomen of verhelpen.
Hoe dien ik een reparatieverzoek in?
Je kunt je verzoek indienen op onze website. Wij nemen je verzoek in behandeling.
Mag ik aanpassingen maken in mijn huurwoning?
In overeenstemming met je contract dien je je woning op te leveren in de staat waarin je deze hebt gekregen. Voor (bouwkundige) aanpassingen dien je contact op te nemen met ons kantoor.
Wie moet het schilderwerk onderhouden?
-Onderhoud van het buitenschilderwerk is voor de verhuurder.
-Onderhoud van het binnen schilderwerk is voor de huurder. Hierbij kun je denken aan: sausen van muren en plafonds, schilderen kozijnen en ander houtwerk, behangen, plamuren, opvullen van gaatjes en geringe scheuren.
Wie zorgt voor het onderhoud binnen in mijn woning.
Je bent zelf verantwoordelijk voor klein onderhoud zoals het vastzetten en loszittende onderdelen, het vervangen of repareren van kranen, hang- en sluitwerk van ramen en deuren, roosters, vervangen van sleutels, toiletgarnituur. Voor een overzicht van klein onderhoud kun je terecht in de onderhoudsbrochure.
Moet ik de installaties onderhouden?
Als huurder dien je de technische installaties te onderhouden. Je kunt hierbij denken aan:
-ontluchten en bijvullen van de CV
-opnieuw opstarten van de CV
-vervangen en schoonhouden van filters van mechanische ventilatie
-treffen voorzieningen ter voorkoming van bevriezing
-repareren of vervangen van elektrische schakelaars, wandcontactdozen, deurbellen, kabeltelefoon computeraansluitingen of datanetwerken.
-aanpassen van de groepenkast wanneer er nieuwe inbouwapparatuur is aangeschaft.
-vervangen van lampen en starters.
Moet ik de tuin onderhouden?
Als huurder moet je de tuin netjes onderhouden. Hierbij kun je denken aan:
-aanleggen van de tuin
-egaliseren van de tuin
-maaien van het gras
-verwijderen onkruid in de tuin en tussen tegels
-vervangen gebroken tegels
-snoeien van de heg of bomen
-beplanting wat dood gaat vervangen of verwijderen
-onderhouden van houten erfafscheiding
-regelmatig verven of beitsen van houten planken
Ik heb ongedierte in de woning.
Je bent als huurder zelf verantwoordelijk voor het bestrijden van ongedierte voor zover het geen gevolg is van een bouwkundige situatie.
Wie maakt de hemelwaterafvoer schoon?
Het regelmatig schoonhouden van de HWA (goten en regenafvoer) behoort tot de verantwoordelijkheden van de huurder voor zover deze bereikbaar zijn. Grotere reparaties zijn voor de verhuurder.
Veel gestelde vragen voor huurders van Domeq
Wat is de minimale huurperiode?
De minimale huurperiode voor huurwoningen is 12 maanden.
Hoe werkt een sleuteloverdracht?
Voor de overdracht van de sleutel plannen wij een afspraak met je in. De woning wordt dan samen met een collega van Domeq nader bekeken. Na de overdracht van de sleutel kun je direct gaan verhuizen.
Wat kan ik overnemen van de vorige huurder?
Tijdens de vooroplevering met de huurder die de woning verlaat, bepaald Domeq of de vloer kan blijven liggen. De nieuwe huurder aanvaard de vloer dan kosteloos in huidige staat. Bij het verlaten van de woning kan Domeq verzoeken om de overgenomen vloer te verwijderen.
Er worden geen andere zaken beschikbaar gesteld/ overgenomen door de nieuwe huurder.
Wat wordt er bedoeld met servicekosten?
Wanneer er bij een huuraanbieding aangegeven wordt dat je als huurder servicekosten betaald dan kun je hierbij denken aan:
-Schoonmaakkosten
-Onderhoud gezamenlijke ruimte
-Glasfonds
-Rioolontstoppingsfonds
-24 uurs servicedienst
In je huurovereenkomst staat nader beschreven welke servicekosten in rekening worden gebracht.
Hoe kan ik mijn huurovereenkomst opzeggen?
Je kunt een e-mail of een brief verzenden naar Domeq waarin je aangeeft dat je je huurovereenkomst wenst op te zeggen. Je kunt in je huurovereenkomst zien of je voldoet aan alle voorwaarden om de huurovereenkomst op te kunnen zeggen.
Ik ben een huurovereenkomst aangegaan met mijn partner. Mijn partner wil de woning verlaten en ik wil blijven wonen. Hoe gaan we hier mee om?
Dit zijn complexe situaties. We gaan graag met jullie in gesprek om de mogelijkheden te onderzoeken. Het is voornamelijk afhankelijk van het inkomen en duur van de arbeidsovereenkomst van de huurder die wenst te blijven wonen. Daarnaast moet je ervan uitgaan dat er kosten in rekening worden gebracht voor de werkzaamheden (oa. financiële check, opmaken huurovereenkomst, administratiekosten). Neem contact met ons op voor het bespreken van de mogelijkheden.
Ik ben ontevreden. Wat kan ik doen?
Ben je ontevreden over de woning of onze dienstverlening? Neem gerust contact met ons op. We willen graag met je in gesprek omdat we je mening belangrijk vinden en jou graag hebben als tevreden klant.
Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor huurtoeslag?
Op de website van de belastingdienst kun je terecht voor al je vragen over huurtoeslag. Je kunt hier een proefberekening maken en nagaan of je in aanmerking komt voor huurtoeslag.
Kan ik mijn woning onderverhuren?
Domeq geeft geen toestemming om de woning aan iemand anders onder te verhuren. Ook niet voor een deel van de woning.
Hoe betaal ik mijn huur?
Bij het huren van een woning hoort het betalen van de huur. Met de ondertekening van de overeenkomst stemt je in met het op tijd betalen van je huur middels automatische incasso. Wij zorgen voor een incasso zodat je tijdig de huur aan Domeq hebt voldaan. Belangrijk bij de incasso is dat er voldoende saldo op je rekening staat.
Hoe ga ik om met een huurachterstand?
Het kan een keer gebeuren dat je vergeet om de huur tijdig te betalen. Als de huur niet op tijd, dus voor de eerste van de maand, op onze rekening staat bijgeschreven, dan spreken we van een huurachterstand. Zorg ervoor dat je op tijd contact met ons opneemt wanneer je de huur niet kunt betalen.
Ik heb een huurachterstand kan ik een betaalregeling treffen?
Trek op tijd aan de bel als je niet in staat bent om je huur (tijdig) te betalen. In overleg bespreken we de mogelijkheden voor een eventuele regeling.
Ik ervaar overlast.
Wij adviseren je om in gesprek te gaan met de veroorzaker. In een goed gesprek kom je meestal tot een oplossing. Ook zorgt dit ervoor dat je elkaar begrijpt en voorkomt het misverstanden en argwaan. Lukt het niet om tot een oplossing te komen dan kun je contact met Domeq opnemen. Wij registreren de klachten en kunnen pas van overlast spreken als de klachten regelmatig terugkeren. Als er meerdere buren zijn met hetzelfde probleem dienen ze dit afzonderlijk van elkaar te melden. Afhankelijk van de klacht krijgt de veroorzaker een waarschuwing of wordt door ons uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek.